FAQ

FAQ

Udgående SMTP service

Hvad kan jeg bruge SMTP.dk til?

Hvis du bruger SMTP.dk som din udgående email server, sikrer vi at du kan afsende dine emails fra netværk der normalt ikke er åbne for at du kan sende med din personlige email fra din PC eller mobil. Det er typisk sådan at internetudbydere er meget restriktive med at give adgang til en udgående SMTP server blandt andet ved at spærre port 25 der er standard udgående port. SMTP.dk bruger port 587 der altid er åben.
Alle enheder og systemer der kan afsende emails kan bruge SMTP.dk

Hvad betyder SMTP?

SMTP er en forkortelse for Simple Mail Transfer Protocol. Med andre ord beskriver SMTP det standard system, der bruges når din email skal sendes ud i verden. En mere detaljeret beskrivelse af SMTP findes på den danske del af Wikipedia.

Hvorfor kan jeg ikke bare bruge min internetudbyders SMTP server?

Typisk vil port 25, der er den udgående port være spærret i andre netværk når du prøver at maile ud. SMTP.dk bruger port 587 der altid er åben. SMTP.dk er på den måde et åbent alternativ der giver dig frihed til at maile i alle netværk. Skal du sende mange daglige mails, vil du også ofte erfare at din udbyder har restriktioner på daglige afsendte emails.

Hvorfor ikke bare bruge en browser webmail som Gmail m.fl.?

Med SMTP.dk har du ikke brug for at logge ind og sende via forskellige email adresser og dermed kompromittere din professionelle identitet.
SMTP.dk gør det muligt at maile med din personlige email med dit eget domæne lige meget hvor du er.

Abonnementer og priser

Har i en gratis test?

Ja, vi har et gratis 7 dages abonnement med 20 emails dagligt så du kan teste alt hvad der er nødvendigt.

Hvordan kommer jeg i gang med min SMTP.dk konto?

Hvis du har testet gratis og ønsker at fortsætte med et betalt abonnement, skal du blot logge ind på din konto fra forsiden af www.smtp.dk.
Dine oplysninger ligger allerede i systemet, du skal så vælge det abonnement du ønsker at fortsætte med. Herefter modtager du en kvittering på købet.
Køber du et abonnement uden at teste, skal du blot vælge i abonnements oversigten. Så snart betaling er gået igennem er kontoen aktiv.

Hvilket abonnement skal jeg vælge?
  1. Hvis du er én bruger (1 email adresse) med et normalt email behov, vil et Basic abonnement passe dig fint. Dette abonnement lader sig sende op til 100 emails om dagen.
  2. Hvis du vil dele dit SMTP.dk abonnement med familie eller venner (op til 3 email adresser) skal du vælge Family.
  3. Har du behov for SMTP service til flere, for eksempel til firmaet eller en arbejdsgruppe, kan du vælge mellem tre forskellige Premium abonnementer. Corporate abonnementet giver dig op til 3000 daglige emails.
  4. Small Business abonnementet giver dig mulighed for at sende op til 300 mails om dagen med 5 forskellige email konti. Læs mere detaljerede beskrivelser af abonnementerne her.
  5. Tidsbegrænsede abonnementer kan løbe fra 1-3 år. Der gives rabat på 2 og 3 års abonnementer. (2 år: -25% og 3 år: -40%)
  6. Der kan tilkøbes Buffer Emails til abonnementerne, så du har ekstra mails hvis det daglige maksimum skulle blive brugt.
  7. Emails To Go er en abonnements type der kan bruges hvis du f.eks. kun har brug for at sende til en mail liste en gang imellem. Her vælger du den mængde email credits der passer til dit mail behov.
Kan jeg bruge det samme SMTP.dk abonnement på flere email programmer og mobile enheder?

Du kan dele dit SMTP login med ubegrænsede brugere. Ønsker du at have særskilt statistik på brugere, skal de dog have deres eget login på en flerbruger konto, og du skal også være opmærksom på om den daglige mængde emails rækker til flere brugere. For optimal sikkerhed anbefaler vi brug af særskilte logins.

Hvor mange emails kan jeg sende på een gang hvis jeg har et abonnement med 100 emails om dagen?

Med dette abonnement kan du sende emails til eksempelvis 10 almindelige modtagere og 90 Cc eller Bcc modtagere. Hver modtager tæller for 1 email afsendelse, både Cc.: og Bcc.: Har du en konto med flere email konti, f.eks Family, så deler alle den daglige mængde emails der er til rådighed.
Har du nogen gange brug for flere emails end det daglige maksimum anbefaler vi tilkøb af Buffer emails. 

Kan jeg maile med SMTP.dk i udlandet?

Ja, Med SMTP.dk behøver du ikke ændre din mail-opsætning bare fordi du rejser. Hvis du har sat din maskine op til at bruge dit SMTP.dk login og password er du i stand til at sende emails fra alle fremmede netværk. Hvis den fremmede internetudbyder eller netværksadministrator blokerer port 25, som de ofte gør, kan du blot skifte til port 587 eller 2525.
Så nu er der altid hul igennem i lufthavnen, hotellet eller fra indlands isen. 

Hvordan forlænger og opgraderer jeg mit SMTP abonnement?

Du kan forlænge dit abonnement online ved at logge ind i kontrolpanelerne på SMTP.dk. ti dage inden dit abonnement udløber modtager du en mail fra SMTP.dk, der minder dig om at det er ved at udløbe. Hvis du derefter ikke gør noget, kommer der en sidste reminder e-mail 2 dage før dit abonnement udløber og på selve dagen. Efter dit abonnement er udløbet, kan du til enhver tid logge ind og aktivere det igen. Hvis du har tilladt at SMTP.dk har dit kredit kort registreret til abonnements betaling, vil kontoen blive automatisk forlænget såfremt kortet er gyldigt.
Ønsker du at opgradere f.eks et Basic abonnement til Small Business gøres dette via din konto administration.

Er det muligt at tilkøbe flere daglige emails?

Ja, du logger ind på din konto via forsiden og derefter kan du tilkøbe Buffer emails. Hvis du feks sender mere end det daglige max, vil der automatisk sendes fra Buffer emails så alt når frem.

Hvordan kan jeg betale?

SMTP.dk accepterer betaling med Dankort, Mobile Pay, VISA, Mastercard og PayPal. Ønsker du betaling via faktura med eller med  EAN kan vi også klare dette efter nærmere aftale.

Hvad kan jeg se i mit konto dashboard?

Dashboardet giver dig information og detaljeret sende statistik på alle mails med timestamp. Du kan også administrere SMTP logins, se betalings historik og meget mere.

Hvor hurtigt kan jeg komme i gang?

Så snart din betaling er gennemført er kontoen aktiv. Du modtager en faktura for betalingen der er gennemført og en opsætnings email.

Hvad er Emails To Go?

Hvis du feks kun har brug for at sende mails et par gange om måneden til en mailing liste, kan Emails To Go være løsningen. Her køber du en fast mængde emails der er til rådighed indtil sendt uden det er et tidsbegrænset abonnement med daglige emails. Mails er til rådighed så længe du er registreret kunde hos SMTP.dk

Hvad er Buffer emails?

Buffer emails giver dik ekstra mails der kan bruges hvis du kommer over dit daglige forbrug, f.eks 75 emails. Så vil email 76+ bliver sendt via din Buffer email konto. Der kan tilkøbes op til 100.000 buffer emails.

Teknik og sikkerhed

Kan udenforstående læse mine mails, når jeg sender dem fra SMTP.dk ?

Nej, SMTP.dk sætter sikkerheden højt, og opdaterer jævnligt sikkerhedssystemerne. Desuden bruges vores servere udelukkende til udgående transport af emails. Sendte emails bliver heller ikke oplagret på SMTP serveren. Kun hvis emailen af en eller anden grund ikke kan afleveres til modtageren, så vil mailen forsøges afsendt i 48 timer fra den er modtaget på SMTP serveren hvorefter den slettes i systemets kø.

Hvordan kan jeg se om min mail er afsendt og modtaget?

I dashboard kan du se alle detaljer om afsendelse og modtagelse i den detaljerede sende statistik og log.

Hvad er det største attachment der kan sendes?

Med SMTP.dk kan du sende mails på op til 25 MB. Mange mailservere er nemlig konfigureret til maksimalt at modtage mails på 25 MB, men dette gælder langtfra altid. Hvis du eksempelvis har 20 modtagere på så stor en email til samme modtagerserver kan det skabe store problemer i det netværk der skal modtage mailen. Derfor er en god anbefaling altid ikke at sende store mails. En mail med attachment der fylder ca. 20 mb bliver omformet til ca. 25 mb når den skal sendes som email. Komprimér eventuelt filer inden du sender dem. Alternativt brug FTP eller Dropbox.

Min mail er sendt men modtageren fik den ikke – hvorfor?

Der kan være utallige grunde til at en mail ikke når frem. Det er en god ide at forhøre sig om den er røget i modtagerens junk mappe. Der kan også være tekniske problemer på modtager siden. Hvis en mail ikke leveres får man normalt altid en bounce besked der forklarer årsagen. For at kunne levere optimalt anbefaler vi brug af SPF, DKIM og DMARC records der er forklaret herunder.

Hvordan opsætter jeg SPF, DKIM og DMARC på mit afsender domæne?

Sammen med vores opsætnings email får du også SPF record der dækker alle vores serveres sende IPs og domæner. SPF record der indsættes i sende domænets DNS record verificerer sende netværket og modtager omkring at dette domæne bruger SMTP.dk som udgående server. SPF record til brug sammen med SMTP.dk v=spf1 mx a ip4:93.90.117.1/24 ip4:93.90.115.1/24 ~all. DKIM er en unik nøgle der indsættes i alle dine email headers der verificerer at dit domæne er validt til at sende via SMTP serveren. DMARC er primært en anti phishing certificering der sikrer at dit domæne ikke kan bruges til ondsindet phishing og andet lignende domæne spoofing. Du kan opsætte din egen DMARC record ved at bruge denne wizard. DKIM skal du bestille direkte via support@smtp.dk. Vi rådgiver gerne omkring dette hvis nødvendigt. 

Hvorfor skal jeg bruge udgående port 587 ?

Port 587 er den alternative email port der altid står åben i netværket. Så hvis port 25 er lukket i et fremmed netværk skal du bruge port 587 eller 2525.

Hvor er SMTP.dk hosting center?

Vores datacenter er placeret i København.

Hvordan sætter jeg mit mailprogram op til SMTP.dk udgående?

Alle enheder der kan sende emails kan bruge SMTP.dk. Du finder manualer på de fleste mailprogrammer her.

Min scanner/printer kan ikke bruge SMTP login – kan det løses?

Ja, hvis vi får det IP nummer enheden står bag, kan vi whiteliste IP nummer og enheden kan derefter sende. Du skal blot fremsende IP nummeret og vi klarer resten.

Min e-mail klient "kan ikke forbinde til SMTP server". Hvad skal jeg gøre?

Tjek portnummeret der står i din e-mail klient. Du kan forbinde til SMTP serveren og spørge på det tilgængelige portnummer ved hjælp af TELNET protokollen: Klik Start knappen Vælg Kør… Derefter skriver du cmd i boxen og klik OK Nu åbner der en MS-DOS prompt. Skriv der følgende: telnet smtp.dk 587 Klik OK for at forbinde til SMTP serveren. Hvis forbindelsen er i orden, komme der et svar fra mailserveren i Telnet vinduet: 220 smtp.dk ESMTP Postfix (Debian-GNU) Hvis der ikke er hul igennem på port 587, kan du prøve med port 25 og 2525. Virker disse ikke, kan der være en blokering i firewall som din administrator skal åbn Alternativt kan du også bruge IP nummer: 89.45.196.137

Hvilken support yder SMTP?

Du kan fange os på email support@smtp.dk, Skype: smtpsupport eller telefon +45 20 880 880 mellem 9 – 16.

Hvor kan man se status på service?

Denne status side vil altid være opdateret med hændelser. mysmtp.statuspage.io

SMTP.dk Dedikeret Cloud server

Hvad er en dedikeret SMTP server?

En dedikeret SMTP server sender med site eget IP nummer som man selv er ansvarlig overfor omkring sende omdømme. Den har også egne ressourcer baseret på cloud teknologi, så der feks kan tilføres mere diskplads og RAM efter behov med kort varsel. Denne type server vil også sende væsentligt hurtigere end delt SMTP server -op til 25 mails i sekundet. Vi anbefaler dette produkt til virksomheden der skal sende mange mails til lister eller har brug for en SMTP server til mere drifts kritiske email udsendelser, som feks transaktions emails, kvitteringer fra e-handel, email kvitteringer der bekræfter datoer m.m.
Både delt og dedikeret SMTP server sender med email certificeringerne SPF, DKIM og DMARC der sikrer bedst mulige modtagelse.

Kan jeg sende en million mails om måneden?

Ja, hvis din mail liste består af abonnenter der har sagt ja til at modtage dine emails. Vi tillader ikke tredjeparts mail lister uden OPT-IN.

Har i en SPAM policy?

Ja, vi tolererer selvfølgelig ikke SPAM i nogen form. Læs vores policy her

Hvad betyder ”Sende omdømme”

Den IP som kun du sender på kombineret med domænet, opbygger et omdømme i sende netværket baseret på mange forskellige parametre. Hvis f.eks der er mange der markerer dine mails som spam opstår der hurtigt et dårligt sende omdømme. Blacklist holder øje med at alle regler overholdes og dit domæne feks er SPF, DKIM og DMARC certificeret. SMTP.dk monitorerer også alle sende IPs og kan hjælpe med de problemer der nogle gange opstår. Vigtigst er at reglerne om OPT-in og tredjeparts data overholdes.

Hvordan bestiller jeg og kommer i gang?

Klik videre her til vores bestillings side
Efter afsendt bestilling evaluerer vi informationen og fremsende login til vores kunde område for dedikeret server. Efter modtaget betaling fremsender vi login til SMTP server og du er i gang.